Frozen yoghurt

Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst (tot nu toe helaas ook voor de enige) keer in New York was, beviel alles daar me eigenlijk perfect. De hele sfeer van het drukke stadsleven, de karakteristieke metro en de multiculturele berijders daarvan, het benauwde zomerweer, de prachtige gebouwen… Ik raakte weer eens verliefd op iets wat geen vrouw is, maar het eten is me eigenlijk niet zo heel erg bij gebleven – op die enorme burgertent met wanstaltige porties na (de chicken fingers waren drie fucking kipfilets, en dat was nog maar het voorgerecht) en de sushi die we in onze tas en kleren meer naar buiten namen om niet extra te hoeven betalen. We blijven Nederlanders, toch? Maar wat me qua eten wel in positieve zin bijbleef, was de frozen yoghurt. Vooral met pindakaas-chocolade-bites. Typisch Amerika denk je dan, maar dat was lekker hoor. Hier in Nederland heb ik nooit een goede frozen yohgurt gevonden en dat komt waarschijnlijk omdat ik er ook nooit naar heb gezocht, maar gelukkig kun je het altijd zelf proberen te maken. En ja hoor, met dank aan – natuurlijk – Masterchef is me dat gewoon weer gelukt!

Frambozenijs

Nodig voor ongeveer 750 milliliter:
450 ml Griekse yoghurt
125 gram suiker
1 ei
1 eigeel
125 gram frambozen
1 vanillestokje

Snijd het vanillestokje doormidden, haal het merg eruit en doe in een kom met het ei, eigeel en 100 gram suiker. Verwarm al kloppend au bain-marie, totdat het geheel luchtig is. Zet ondertussen een pannetje met de frambozen, 25 gram suiker en twee eetlepels water op het vuur.

Haal het eimengsel van het vuur en laat afkoelen. Spatel de Griekse yoghurt er doorheen.

Haal het pannetje met frambozen van het vuur, wanneer de frambozen beginnen te brokkelen. Pureer met een staafmixer tot een glad geheel. Laat afkoelen en meng door het ei-yoghurtmengsel.

Giet het mengsel in een platte bak en zet in de vriezer. Roer het twee keer na een uur goed door, om ijskristallen te voorkomen. Daarna is dit niet meer nodig en kun je genieten van je zelfgemaakte frozen yooghurt.

Waarschijnlijk kun je hiermee eindeloos variëren: aardbei, kiwi of banaan in plaats van framboos, dubbele hoeveelheid vanille en geen fruit. Ik ga dat van de zomer zeker proberen!

Plaats een reactie