Broodje garnalencocktail

Het is even geleden dat ik wat postte, maar mijn laptop is kapot. En dat is ‘ie helaas nog steeds, maar ik moest en zou dit weekend weer eens met iets lekkers op de proppen komen. Toen ik vandaag door de groothandel met etenswaren liep, zag ik rivierkreeftjes liggen en toen wist ik gelijk wat ik ging eten: een broodje met gepimpte garnalencocktail. Ik had toch nog wat cocktailsaus, dus dan kon ik die ook mooi proberen op te maken. Dit is een erg lekkere, ietwat andere lunch dan normaal en is prima in 15 minuutjes op tafel te zetten.

Broodje

Nodig voor 1 persoon:
1 dikke snee brood (ik had roggebrood, maar volkoren is hier ook erg lekker bij)
Paar plukjes kervel of wat takjes bieslook

Voor de avocadopuree:
1 avocado
1 limoen
1 tl mierikswortel
1 tl misopasta

Voor de garnalencocktail:
40 gram Hollandse garnalen
40 gram rivierkreeft
1 ei

Voor de cocktailsaus:
1 tl mayonaise
1 tl ketchup
1 tl whisky
Scheutje tabasco
Scheutje worcestersaus

Zet een grillpan op het vuur.

Zet een pannetje water op het vuur, kook daarin het ei in tien minuten hard en laat daarna schrikken in koud water.

Maak in de tussentijd de avocadopuree. Haal het vruchtvlees uit de avocado en doe in een keukenmachine (zo’n kleine als je die hebt). Was de limoen en rasp de schil eraf. Doe dit samen met het sap van de helft van de limoen bij de avocado. Doe daar een theelepel mierikswortel en misopasta bij en pureer tot een gladde puree. Breng op smaak met peper en zout.

Smeer de snee brood heel dun in met een klein beetje olijfolie en gril aan beide kanten in de hete grillpan, totdat je een mooie grillstreep ziet en het brood licht krokant is.

Meng de ingrediënten van de cocktailsaus door elkaar. Dit kan ook zonder whisky, maar whisky is lekker en wat mij betreft onmisbaar. Hier kun je ook wat meer of minder van door doen, net wat je lekker vindt.

Prak of snijd het ei fijn. Meng met de kreeftjes en garnaaltjes.

Smeer de snee brood royaal in met de avocadopuree. Leg daarop de garnalensalde, drapeer er wat cocktailsaus overheen, serveer af met wat plukjes kervel of wat fijngesneden bieslook en eet smakelijk!

Plaats een reactie