Kreeft met avocadomousse, venkel, radijs en pastinaakchips

Lang, lang geleden, toen ik nog een ver onderontwikkelde smaak had, heb ik ooit eens kreeft op. Het was in Frankrijk, we waren met de hele familie op vakantie en we aten bij onze vaste eettent bij het huisje van mijn oom en tante. De naam van dit restaurant is me even ontgaan, maar wat ik me ervan herinner, was het eten daar eenvoudig, maar verschrikkelijk lekker. Zoals je mag verwachten in een klein, Frans dorpje. Maar wat me al die jaren vooral is bijgebleven, is dat kreeft zo ontiegelijk lekker was!

Kreeft 1

Omdat ik het daarna nooit meer kreeft heb gegeten op deze manier, besloot ik dat kreeft toch een van de dingen is die je voor je 30e verjaardag minimaal twee keer gegeten moest hebben. Ik haalde er dan ook eentje in huis, zodat ik die ik op eerste kerstdag kon bereiden. Met dank aan Billie McKay voor het recept, de winnares van Masterchef en de voornaamste reden dat ik zo graag naar dat programma gekeken heb. Ook dit recept is, op de kreeft en pastinaakchips na, goed op voorhand te bereiden.

Nodig voor 2 personen

Voor de kreeft
2 kreeften
De stengels van een venkel
2 limoenen
3 el zout
1 tl peperkorrels

Voor de gepekelde venkel
1 venkel
125 ml appelciderazijn
75 gram suiker
1 tl korianderzaad
2 gedroogde laurierbladen
1 tl peperkorrels

Voor de avocadopurree
1 avocado
Rasp en sap van een halve limoen
1 tl wasabi
0,5 tl misopasta
Peper & zout naar smaak

Voor de radijssalade
10 radijsjes
1 tl basilicum
1 tl citroensap
1 tl citroenrasp
1 tl olijfolie
Peper & zout naar smaak

Voor de pastinaakchips
1 pastinaak
Grof zeezout

  1. Snijd de stengels van de venkel en houd apart. Snijd het hard uit de venkel en snijd de venkel vervolgens in hele dunne plakjes (met een keukenmachine of mandoline). Zet een pan op het vuur met daarin het azijn, suiker, laurier, korianderzaad en peperkorrels en breng lichtjes aan de kook. Als de suiker is opgelost, doe je de venkel erbij. Haal van het vuur, doe een deksel op de pan en zet apart.
  2. Zet een grote pan, waar de kreeften in kunnen, op het vuur.
  3. Zet de frituurpan aan op 170 graden, of zet een pannetje met ongeveer 2 centimeter plantaardige olie op het vuur.
  4. Pel de avocado. Doe met de rasp en het sap van de limoen, de wasabi en mispasta in een blender en purreer tot een gladde mousse. Breng op smaak met peper en zout.
  5. Doe de kreeft, limoen, peperkorrels, korianderzaad, venkelstengels en het zout in de pan. Kook de kreeften 10 minuten bij een gewicht van 500 gram per stuk. Als ze nog leven, snijd dan de kop doormidden. Je kunt ze levend koken, maar dat is minder humaan en dan maken de kreeften een heel vervelend geluid.
  6. Snijd de radijs in plakjes van een paar millimeter en vervolgens in lucifers. Snijd een paar basilicumblaadjes fijn en meng dit met de citroensap, -rasp en olijfolie door elkaar. Breng op smaak met peper en zout.
  7. Haal de kreeft uit het hete water en laat even rusten.
  8. Schil de pastinaak en snijd met de dunschiller in dunne plakjes. Doe deze in de hete olie, totdat het goudbruin is. Dit duurt ongeveer 1 – 2 minuutjes. Blijf erbij, want het kan snel gaan. Laat uitlekken op keukenpapier en doe er wat grot zeezout op.
  9. Smeer wat van de avocado op het bord en leg daar de in stukjes gesneden kreeft op (of in de schil, wat je zelf mooi vindt). Leg daar een handje radijssalade en een handje venkel naast. Doe hier wat van de pastinaakchips naast.

Kreeft pellen klinkt lastiger dan het daadwerkelijk is: snijd de kreeft vanaf het midden van de kop doormidden. Verwijder het darmkanaal en als je je duim onder het vlees schuift, krijg je het er zo uit. De poten kun je eenvoudig losdraaien. Leg de poot in de lengte neer, met de smalle kant naar boven. Zet een stevig koksmes met wat kracht op de schaal. Als je dit goed doet, breekt de schaal en met wat wrikken maak je de rest los. Nu kun je de schaar en duim vrij eenvoudig uit de schaal halen.

Net als het recept van de citruscurd was dit een waar genot. De pastinaakchips serveerde Billie er niet bij, maar die had ik nog over en was uiteindelijk een lekker knapperig extraatje. Ik begrijp nu wel waarom zowel Reynold als Billie ver kwam, want wat was dit een heerlijk kerstmenu!

Plaats een reactie